Saturday 12 March 2011

CARA MEMBUAT "MANUK PANSUH"

sebenarnya ini adalah projek pertama saya ketika masuk UPSI.. saya memilih "manuk pansuh" sebagai tajuk tugasan saya.  senanglah saya mau buat kajian ini kerana "manuk pansuh" makanan popular masyarakat iban.  maksud manuk ini adalah 'AYAM'...  sila tengok macam mana saya membuat 'manuk pansuh'

bahan - bahan
1. bawang merah.
2. bawang putih
3. serai
4.daun kesum
5.halia
6.bunga kantan
7. ni lah yang paling penting... AYAM 1 ekor....
8. pucuk ubi
9.garam secukup rasa
10.ajinomoto


cara-cara membuatnya....senang jer.... tgok jer picture nie....


bahan - bahan nya....













AYAM 1 ekor


tumbuk bawang merah, bawang putih serta halia dengan lumat...



gaulkan bahan yang sudah ditumbuk tadi ke dalm ayam yang
sudah dipotong..
sila gaul dengan teliti...supaya aromanya wangi...

inilah hasilnya setelah ayam siap digaul...
pastu masuk juga serai yang telah siap ditumbuk ke
dalam ayam tue...gaul sekali lagi
masukkan garam, ajinomoto, daun kesum serta bunga kantan..
dan gaul sekali lg sehingga sebati

pastu...gosokkan pucuk ubi seperti ini.....


masukkan pucuk ubi yang telah digosok ke dalam ayam...
kemudian gaul sehingga sebati..

inilah hasil ayam pansuh saya........
yummmmmmyyyyyyyy




SELAMAT MENCUBA..........

No comments:

Post a Comment